bhp-pulsar.pl

elementów systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Jednymi z tych elementów są: polityka bezpieczeństwa i higieny pracy, współudział pracowników, wymagania prawne, cele ogólne i szczegółowe. Ponadto do elementów SZBHP

bhp-pulsar.pl bhp-pulsar.pl

System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, w skrócie SZBHP, jest to system zarządzania organizacją oparty na konkretnej normie prawnej. Można wyróżnić aż czternaście podstawowych elementów systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Jednymi z tych elementów są: polityka bezpieczeństwa i higieny pracy, współudział pracowników, wymagania prawne, cele ogólne i szczegółowe. Ponadto do elementów SZBHP należą także struktura, odpowiedzialność i uprawnienia oraz szkolenie, świadomość, kompetencje i motywacja. Dalszymi elementami należącymi do systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy są komunikacja wewnętrzna, dokumentacja systemu zarządzania, ocena ryzyka zawodowego, nadzór nad podwykonawcami oraz działania korygujące i zapobiegawcze. Ostatnimi trzema elementami systemu zarządzania BHP są kolejno monitorowanie aktywne i proaktywne BHP, audyty wewnętrzne i przegląd zarządzania. Istnieje więc czternaście elementów należących do systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.

Każdy pracodawca ma obowiązek zapewnić swoim pracownikom właściwe do danej pracy warunki. Regulacją tych warunków zajmuje się dział bezpieczeństwa i higieny pracy, który jest także zawarty w Kodeksie Pracy. Jednym z najważniejszych obowiązków zatrudniającego jest zapewnienie zatrudnionym pracownikom odpowiednich szkoleń BHP. Szkolenia takie są okresowe, więc co jakiś czas trzeba je powtarzać. Przeprowadzenie szkoleń można zalecić firmie działającej w branży, która zajmuje się BHP. Powierzenie szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy profesjonalistom jest najlepszym rozwiązaniem, ponieważ daje gwarancję rzetelnego przeszkolenia pracowników, tym samym zwiększając ogólny poziom bezpieczeństwa w firmie. Osoby zajmujące się szkoleniami BHP wybiorą taką opcję szkolenia, która będzie odpowiednia dla danego zakładu, gdyż w różnych miejscach pracy mogą występować różne zagrożenia. Szkolenia dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy najlepiej więc powierzyć w ręce specjalistów, żeby mieć pewność, że odpowiednie wymagania zostaną spełnione.

Przeprowadzanie audytu z zakresu ochrony przeciwpożarowej jest jedną z wielu usług oferowanych przez firmy zajmujące się BHP. Sama definicja audytu brzmi następująco - audytem określa się niezależną ocenę jakiejś organizacji, projektu lub systemu pod względem jego dostosowania do przepisów lub norm. Można więc łatwo wywnioskować, że celem audytu z ochrony przeciwpożarowej jest sprawdzenie, czy dana placówka spełnia odpowiednie wymagania z zakresu PPOŻ. Dzięki zleceniu wykonania audytu profesjonalistom, pracodawca ma pewność, że wszystko zostanie rzetelnie sprawdzone pod względem obowiązujących przepisów. Po wykonanej usłudze audytu zleceniodawca otrzymuje szczegółowy protokół z przeprowadzonej oceny oraz ewentualne uwagi dotyczące tego, co wymaga poprawy lub modyfikacji. Celem audytu jest zidentyfikowanie wszelkich nieprawidłowości oraz poinformowanie o nich pracodawcy. Warto więc co jakiś czas zlecić wykonanie audytu PPOŻ, żeby sprawdzić, czy nasza firma spełnia wymogi zawarte w przepisach prawnych.

Szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, które są obowiązkowe dla pracodawców i pracowników, można podzielić na kilka rodzajów. Klasyfikacja szkoleń BHP jest przeprowadzona ze względu na rodzaj wykonywanej pracy. Jednym ze szkoleń oferowanych przez firmy działające w branży BHP jest szkolenie skierowane do osób zatrudnionych na stanowiskach inżynieryjno-technicznych. Uczestnikami takiego szkolenia są pracownicy w inżynieryjno-technicznych zakładach pracy, zwłaszcza projektanci, konstruktorzy, technolodzy oraz organizatorzy produkcji. Szkolenie BHP przebiega w formie seminarium połączonego z nauką uczestników kursu w ich własnym zakresie. Przewidywany okres takiego szkolenia to minimum szesnaście godzin. Po części seminaryjnej szkolenia następuje egzamin sprawdzający przyswojone przez uczestników informacje. Zakończając szkolenie dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy otrzymuje się specjalne zaświadczenie stwierdzające uczestnictwo w danym kursie. Każdy rodzaj szkolenia z zakresu BHP jest okresowy.

Mimo zachowania wszystkich niezbędnych zasad dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, może się zdarzyć, że jednak dojdzie do nieszczęśliwego wypadku. Warto więc wiedzieć, co należy zrobić w takiej sytuacji i co należy do obowiązków pracodawcy. Przede wszystkim, pracodawca musi przygotować pełną dokumentację powypadkową w przeciągu 14 dni od zgłoszenia wypadku w pracy. Wszelkie sprawy związane z postępowaniem powypadkowym oraz sporządzeniem odpowiedniej dokumentacji można powierzyć firmie BHP. Pracodawca ma wtedy pewność, że wszystko zostanie właściwie opracowane i przygotowane do następnych kroków związanych z postępowaniem powypadkowym. Powierzenie spraw z postępowaniem powypadkowym w ręce profesjonalistów jest najlepszym rozwiązaniem dla pracodawcy, ponieważ daje gwarancję sporządzenia pełnej i rzetelnej dokumentacji. Po złożeniu odpowiedniej dokumentacji powypadkowej firma, która zajmuję się postępowaniem powypadkowym, poinstruuje pracodawcę o kolejnych krokach w postępowaniu oraz jego obowiązkach w tym zakresie.


© 2019 http://informator.podhale.pl/